torsdagen den 10:e mars 2011

Polemik med Mikael von Knorring angående fildelning och digitala bibliotek

I Vänsterpartiets tidning Vänsterpress publicerades i nummer 1/2011 en artikel av mig som handlade om kulturpolitiken inom vänsterpartiet och hur den kan utvecklas och framhävas för att partiet ska få större gehör och återvinna eller förstärka förtroendet bland de svenska kulturarbetarna. Vad jag upptäckte först igår var att min artikel bemötts i nummer 2/2011 av Vänsterpress av partiets egen fildelningsexpert Mikael von Knorring. Fildelningsexpert skriver jag utan någon som helst ironi, von Knorring är i sanning en auktoritet på området och hans blogg Teknikvänstern är helt klart läsvärd. von Knorrings svar har rubriken Fri fildelning är bra för kulturproduktionen.

Nedan följer ett kort svar på von Knorrings svar i Vänsterpress 2/2011, förhoppningsvis, trots att jag missat deadline med en dag låter Vänsterpress eminenta redaktör Börje Graf mitt svar slinka med i Vänsterpress 3/2011.

Gärna fri fildelning men först ersättningssystem

Svar till Mikael von Knorring, Vänsterpress 22/2011I Vänsterpress 1/2011 skrev jag under rubriken Vänsterpartiets språngbräda är kulturpolitiken. I artikeln skrev jag om många olika aspekter på hur kulturpolitiken kan spela större roll och ta mer plats i partiets politik. Dock fanns det en aspekt som uppenbarligen väckte viss irritation, fildelningsfrågan.

Vad jag, dumt nog, inte skrev i min artikel var att jag är för fri fildelning. Jag tycker absolut inte att man ska straffa fildelarna i dagsläget, speciellt då pengarna inte i någon större utsträckning går till artisten utan till skivbolagen. Jag har heller inget emot digitala bibliotek. Däremot är jag angelägen om att musikernas intäkter blir desamma som vid skivförsäljning. Bortfall i skivförsäljningen och mindre pengar att röra sig med innebär ju dels att kulturarbetare tvingas ta så kallade vanliga jobb för att finansiera sitt kulturskapande, ett kulturskapande som sedan konsumeras gratis. Dels handlar det om kulturproduktionens kvalitet, finns det någon garant för att den är densamma om kulturarbetarna på dagarna tvingas jobba med något annat? Digitala bibliotek är en bra lösning, frågan är, är den synonym med inkomsterna för skivförsäljning eller inte? Är den inte det så räcker inte lösningen med digitala bibliotek, är den det så är ju allt frid och fröjd. Jag tror att det skulle vara bra att kolla med musikerna själva, förslagsvis deras organisation Svenska tonsättares internationella musikbyrå, STIM.

Jag tror att skiljelinjen i den frågan kan ligga i huruvida kultur är nyttigt eller inte. Jag tror att kultur är nyttigt. Von Knorring hänvisar också till en undersökning i Sydsvenskan där 38 % av alla musiker vill släppa fildelningen fri och 59 % erkänner att de delat upphovsrättsskyddat material. Vidare skriver han att ”Få musiker skulle ha råd att köpa all den musik de lyssnat på som CD-skivor”. För min del tycker jag inte att detta säger något alls. Det är olagligt att köra mot röd gubbe på Sveriges vägar. Om en polis gör detta på sin fritid, skulle det då visa på att det var mer okej för andra privatpersoner, som inte jobbar som poliser, att köra mot röd gubbe?

Fildelningen är bara en del av vänsterpartiets kulturpolitik, en kulturpolitik som har som syfte att se till att fler människor kan vara delaktiga i kulturlivet. Jag tror att vi måste fortsätta utvecklar denna tillgänglighetsprincip, den är den enda demokratiska linjen i kulturpolitiken.

/Jonas Lundgren

Läs min orginalartikel i Vänsterpress 1/2011:
Vänsterpartiets språngbräda är kulturpolitiken

Läs Mikael von Knorrings svar i Vänsterpress 2/2011:
Fri fildelning är bra för kulturproduktionen

Mitt svar till von Knorring hittar ni ovan.

2 kommentarer:

vansterteknik sa...

Hej!

Tack för svaret och de vänliga orden! Jag ska försöka utveckla hur jag menar, så fort jag hittar en lite längre paus i barnpassningen :)

Micke

vansterteknik sa...

Sådär! Här är ett svar med lite konkreta frågor:
http://vansterteknik.wordpress.com/2011/03/02/debatt-om-ersattningssystem/#comment-777